Muzeum Zamkowe w Pszczynie - stacja 05 - Miniatury angielskie, francuskie i włoskie

Opis karty został stworzony na potrzeby audioprzewodnika, który oprowadza po wystawach Zamku w Pszczynie.

Opis

Ostatnie dwie gabloty VI i VII prezentują dokonania miniaturzystów angielskich, francuskich i włoskich [fot. 06.05.001-06.05.023].

W gablocie VII znajdują się przedstawienia włoskie i francuskie. Największe zapotrzebowanie na miniatury we Francji przyszło wraz z modą na pudełka, tabakiery czy wachlarze ozdabiane małymi wizerunkami. Wtedy też pierwszy raz wystawiono miniatury w Luwrze, co podkreśliło ich znaczenie. Wśród pszczyńskiej kolekcji ciekawą miniaturą jest ta prezentująca Ludwika XVI i Marię Antoninę wraz z synem, która jednobarwnym wykonaniem i profilowym ujęciem postaci przypomina antyczne rzeźby. [fot. 06.05.012].

Najmniejszy w kolekcji jest „Portret dwóch kobiet”. W miniaturze tej o wielkości 29 x 19 mm zaskakuje szczegółowość elementów [fot. 06.05.020]. Z usług miniaturzystów korzystały także Polki, przebywające w Paryżu. Fantazją w przedstawieniu modelki wykazał się twórca portretu Marii Małachowskiej, która przedstawiona jest jak Mona Lisa z obrazu Leonarda da Vinci [fot. 06.05.013].

Włoskie malarstwo reprezentuje jedna z najstarszych miniatur w kolekcji: „Portret kanonika Don Lodovico”, pochodząca z epoki renesansu [fot. 06.05.010].

Gablota VI gromadzi prace twórców angielskich. Miniatura przybyła do Anglii z kontynentu w XVI w. Jednym z pierwszych artystów zajmujących się tą sztuką na dworze angielskim był Niemiec z Augsburga, Hans Holbein młodszy. Indywidualny styl angielski stworzył natomiast Richard Cosway. Jego dzieła to delikatne portrety kobiece oparte na ograniczonej skali barw. Jednym z nich jest portret nieznanej kobiety [fot. 06.05.004]. W połowie XIX w. angielski fotograf J.E. Mayall opatentował metodę powielania obrazu na naturalnej lub sztucznej kości. Pozwoliło to na masową produkcję miniatur. Przykładem wykorzystania tej techniki jest „Portret Johna Hayesa St. Legera” wg obrazu Gainsborough.

Miniatury, tak jak wspominaliśmy, umieszczane były także na przedmiotach codziennego użytku. Chcielibyśmy zwrócić państwa uwagę na stolik stojący pośrodku pokoju. W jego centrum znajduje się wizerunek Marii Antoniny otoczony portretami innych znanych francuskich kobiet [fot. 06.05.023].

Ponad wszystkimi gablotami znajdują się liczne portrety będące uzupełnieniem wystawy miniatur [fot. 06.05.024-06.05.062].

Teraz zapraszamy do obejrzenia kolejnej ekspozycji znajdującej się na tym piętrze. Jest to wystawa „Znane i nieznane”.

Dokumenty