Muzeum Zamkowe w Pszczynie - stacja 07 - Znane i nieznane. Pokój czerwony

Opis karty został stworzony na potrzeby audioprzewodnika, który oprowadza po wystawach Zamku w Pszczynie.

Opis

W pokoju czerwonym króluje wielkie łoże z baldachimem w stylu neoelżbietańskim, dlatego nazywany jest Pokojem z łożem. Jednak zanim opowiemy o łożu, zachęcamy do zwrócenia się w lewą stronę pomieszczenia. Zobaczą tam państwo obrazy o różnorodnej tematyce. Są wśród nich portrety, sceny batalistyczne oraz martwa natura [fot. 06.07.001-06.07.012]. W tej części z pewnością zwrócą państwo uwagę na meble. Na lewo od wejścia wspaniale zdobiony kabinet chebski [fot. 06.07.016]. Jego nazwa pochodzi od czeskiego miasta Cheb, w którym powstał w 1. połowie XVII w. Chebskie meble były znane w całej Europie. Charakteryzowały się bogatymi intarsjowanymi i płaskorzeźbionymi zdobieniami. Często skrywały tajemne schowki i niezliczoną ilość szufladek. Stojący przed Państwem mebel zdobią sceny batalistyczne i dworskie z czasów wojny trzydziestoletniej. Obok postawiono beczkę na żołd [fot. 06.07.017]. Po przeciwnej stronie znajduje się toaletka z lustrem w stylu neoelżbietańskim oraz tzw. krzesło Dantego. Oba meble zostały stworzone w XIX w. [fot. 06.07.018-06.07.019]. Na ścianie, obok portretów, kolejne dzieła, na których możemy podziwiać sceny batalistyczne – dekoracyjna tarcza [fot. 06.07.13] oraz tace [fot. 06.07.14-06.07.15].

Po prawej stronie sali znajduje się wiele dzieł o charakterze religijnym, m.in. obrazy przedstawiające sceny biblijne. [fot. 06.07.020-06.07.021]. Pochodzą one z XVII w. Ponadto na ścianie po lewej stronie XVII-wieczny obraz „Gra w karty” [fot. 06.07.022]. Na tej samej ścianie wiszą również dwa haftowane modlitewniki: perski i turecki [fot. 06.07.023-06.07.024]. Służyły one muzułmanom do przykrycia miejsca, w którym odmawiano modlitwę. Charakterystyczne dla takich modlitewników są ornamenty w kształcie łuku, nawiązujące do znajdujących się w meczetach wnęk modlitewnych, które wskazywały kierunek do Mekki.

Dwa pozostałe obiekty to grafiki ukazujące widoki zabytków Rzymu [fot. 06.07.025-06.07.026].

Jeżeli spojrzą Państwo na następną ścianę, zobaczą Państwo cztery misy chrzcielne ozdobione scenami biblijnymi [fot. 06.07.027-06.07.030]. Używano ich w komplecie z dzbanami.

Poniżej szafka nocna wykonana w stylu neoelżbietańskim. [fot. 06.07.031]. Na niej świecznik i „Podręcznik wszystkich rozporządzeń uchwalony pod rządami cesarza Józefa II...”.[fot. 06.07.033-06.07.034] oraz portret Marie de Poitiers, przedstawiający tę damę w stroju hiszpańskim [fot. 06.07.032].

Teraz wracamy do najbardziej imponującego obiektu tej części wystawy – łoża. Wykonano je w XIX w. w stylu neoelżbietańskim z drewna dębowego [fot. 06.07.035]. Przykrywa je makatka wykonana z atłasu i jedwabiu, haftowana złotą, srebrną i metalową nicią. Pierwotnie tego typu wyroby wykonywano na Bliskim Wschodzie, jednak w XVII w. pierwsze manufaktury produkujące takie ozdoby powstały także w Rzeczpospolitej. Makata z naszej wystawy pochodzi z Buczacza z dóbr Potockich. [fot. 06.07.036]

Powyżej łoża mogą państwo zobaczyć putto [fot. 06.07.037], a po jego prawej stronie dwa obrazy: „Madonnę z dzieciątkiem” i „Pokłon pasterzy” [fot. 06.07.038-06.07.039].

W tej części pokoju znajdują się jeszcze dwa godne uwagi meble. Pierwszym z nich jest dwuskrzydłowy kabinet. Jego wnętrze skrywa 15 szufladek zdobionych ornamentami roślinnymi [fot. 06.07.040]. Na kabinecie stoją cynowe kufle i butla. Cyna używana była do produkcji naczyń aż do XIX w., kiedy to wyparły ją tańsze materiały [fot. 06.07.042-06.07.043]. Państwa wzrok przyciągnie też z pewnością wspaniała włoska skrzynia tzw. cassone zdobiona przedstawieniami bawiących się putt. Skrzynie takie pełniły liczne funkcje: służyły do siedzenia, przechowywania materiałów, biżuterii i przedmiotów codziennego użytku [fot. 06.07.044], często stanowiły element posagu.

Miłośników historii, ale prawdopodobnie nie tylko ich, zainteresuje gobelin „Zabójstwo Cezara” [fot. 06.07.045]. Przedstawia on zasztyletowanie tego cesarza. W ukazanej scenie widoczne są liczne symbole pomagające w interpretacji tego obrazu. Pies to symbol zdrady, orzeł symbolizuje Rzym, zaś kometa wg przekazów widoczna była nad Rzymem jeszcze tydzień po śmierci Cezara. Dzieło to wykonano we flamandzkiej manufakturze w XVII w.

Następna sala, do której zapraszamy to Pokój zielony. Wejście do niego znajduje się na prawo od toaletki.

Dokumenty