Muzeum Zamkowe w Pszczynie - stacja 08 - Znane i nieznane. Pokój zielony

Opis karty został stworzony na potrzeby audioprzewodnika, który oprowadza po wystawach Zamku w Pszczynie.

Opis

Pokój zielony, w którym państwo się teraz znajdują nazywany jest też Pokojem wschodnim. Swą nazwę zawdzięcza prezentowanej w nim kolekcji sztuki Orientu z okresu od XVIII do XX w.

W pierwszej kolejności prosimy spojrzeć na znajdujący się na prawo od wejścia irański kobierzec, z przedstawieniem drzewa [fot. 06.08.001] – w wielu kulturach symbolu życia i życiodajnych sił. Po drugiej stronie drzwi powieszono natomiast makatę z Chin przedstawiającą Hanshana i Shidego – nierozłączną parę – mędrca i służącego [fot. 06.08.002].

W klimat Orientu wprowadzą państwa także kolejne eksponaty: naczynia, broń, rysunki [fot. 06.08.003-06.08.013]. Prosimy uważnie przyjrzeć się chińskiemu łożu [fot. 06.08.014], prawdopodobnie z XIX w., zdobionemu dworskimi scenami. Jego forma wynika z tego, że służyło do wypoczynku w pozycji półleżącej. Spokój w tym czasie zapewniał materiał często naciągany na jego ścianki, którego zadaniem była m.in. ochrona przed owadami.

Na prawo od okna znajdują się następne cenne orientalne eksponaty. W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na szaty. Jedna z nich to męskie półoficjalne odzienie pochodzące z Chin, od dziewięciu smoków, które się na nim kłębią zwane „smoczą szatą” [fot. 06.08.015]. Druga to także szata półoficjalna, tym razem przeznaczona dla kobiet. Ten jedwabny, haftowany strój pochodzi z początku XX w. [fot. 06.08.016]. Wiszący pośrodku kobierzec przywieziony został z Iranu [fot. 06.08.017]. Na ścianie znajduje się także kilka rysunków oraz drzeworytów pochodzących z Japonii [fot. 06.08.018-06.08.022]. Przedstawiają one m.in. samurajów i ich życie oraz scenę bitewną. Drzeworyt jest techniką znaną od wieków. Polega ona na przygotowaniu odbitek z wypukłego rysunku wykonanego na drewnianej desce lub klocku. Pierwsze obrazy pozyskane w ten sposób były czarno-białe, z czasem wymyślono metody pozwalające na nakładanie koloru.

Ważnym elementem wystawy jest uzbrojenie japońskie [fot. 06.08.023-06.08.025]. Jego zróżnicowanie wynika z ciągłego doskonalenia broni przez jej twórców, a także z odmiennych tradycji panujących w poszczególnych regionach Japonii. Przedmiotami, które posiadał każdy samuraj były dwa miecze używane do walki. Katana to długi miecz, który mogą państwo zobaczyć za pasami postaci po lewej i prawej stronie. Katana była podstawową bronią przeznaczoną do walki. Ma ona zakrzywioną głownię o długości do 75 cm. Noszono ją w drewnianej pochwie. Miecz, który widzą państwo za pasem siedzącego samuraja nazywa się wakizaschi. Jego głownia ma od 30 do 45 cm długości. W przeciwieństwie do katany mógł być noszony na co dzień, można było z nim wejść np. na przyjęcie. Zwany „strażnikiem honoru” służył także do popełniania rytualnych samobójstw czyli seppuku.

Zwracając się w prawą stronę, zobaczą państwo kilka naczyń i przedmiotów dekoracyjnych, część z nich znajduje się w pięknej czarnej witrynie pokrytej laką. Technika pokrywania przedmiotów żywicą drzewa sumaka lakowego rozwinęła się w Chinach i Japonii [fot. 06.08.026-06.08.030]. W samej gablocie natomiast na szczególną uwagę zasługuje komplet służący do pisania [fot. 06.08.031]. Składa się on z „czterech skarbów literata”: pędzla, papieru, tuszu i papieru do rozcierania tuszu. W zestawie tym widać także tłoki pieczętne. Na ścianie widoczne są rysunki wykonane tuszem na papierze [fot. 06.08.032-06.08.036], na których ukazane zostały m.in. gejsze. Gejsze były młodymi japońskimi dziewczynami kształconymi, by dotrzymywać mężczyznom towarzystwa w lokalach publicznych. Ich rolą było m.in. prowadzenie błyskotliwej i dowcipnej rozmowy, granie na samisen – japońskim instrumencie strunowym - oraz tańczenie. Słowo gejsza pochodzi od gej czyli sztuka oraz sia czyli towarzystwo.

Gdy oderwą już państwo wzrok od tych uroczych postaci, warto zwrócić go w stronę parawanu, by studiować jego szczegóły. Wykonano go w XIX w. w Chinach. Pokryty jest laką, która świetnie wchłania farbę [fot. 06.08.037]. Przedmiot stojący obok parawanu to kadzielnica [fot. 06.08.038].

Następna sala to Pokój żółty. Prowadzą do niego drzwi znajdujące się na prawo od postaci samurajów.

Dokumenty