Muzeum Zamkowe w Pszczynie – stacja 09 - Znane i nieznane. Pokój żółty

Opis karty został stworzony na potrzeby audioprzewodnika, który oprowadza po wystawach Zamku w Pszczynie.

Opis

Pokój żółty zwany jest pokojem kolekcjonera. Znajdują się w nim obrazy, rysunki, wyroby rzemieślnicze, trofea i broń myśliwska. Proponujemy rozpocząć zwiedzanie od przedmiotów znajdujących się wokół drzwi wejściowych.

Na ścianie, w której znajdują się drzwi, przez które państwo weszli znajdują się między innymi pejzaże przedstawiające najróżniejsze plenery od Pszczyny, przez Wenecję, po Egipt [fot. 06.09.001-06.09.006]. Obok pejzaży widzą państwo portrety [fot. 06.09.007-06.09.008] oraz przedstawienia koni [fot. 06.09.009-06.09.011] – dwa górne ukazują wierzchowce ze stadniny księcia pszczyńskiego. Dużą wartość muzealną ma zawartość XIX-wiecznej gabloty pochodzącej z domu znanego malarza Juliana Fałata [fot. 06.09.012]. Leży w niej paradny topór górniczy, inkrustowany kością słoniową. Był on oznaką funkcji górniczych w Saksonii [fot. 06.09.013]. W rogu pokoju stoi serwantka, zawierająca wyroby m.in. secesyjne [fot. 06.09.14-06.09.017]. Prosimy zwrócić także uwagę na przybory miernicze: wiszące i stojące zegary, termometry i barometry [fot. 06.09.018-06.09.021].

Na tej ścianie pozostaje jeszcze seria ilustracji nieznanego autora przedstawiająca umundurowanie legionów Giuseppe Garibaldiego z okresu wojen o zjednoczenie Włoch. Polskich zwiedzających może zainteresować postać pod numerem 22. określona jako członek obcych legionów polskich [fot. 06.09.022-06.09.43].

Na ścianach pomiędzy oknami broń i trofea myśliwskie [fot. 06.09.057–06.09.059; 06.09.61–06.09.068], a także rysunki o treści animalistycznej [fot.06.09.054; 06.09.055; 06.09.060; 06.09.069] oraz dwa portrety, których autorem jest Wilhelm Kuhnert [fot. 06.09.070-06.09.071]. Artysta ten bardzo dużo podróżował, zwłaszcza do Afryki i Azji, a podczas wojaży wykonywał portrety mieszkańców odwiedzanych krajów. Wizerunki te są dziś ważnym źródłem antropologicznym. Uwagę zwraca głowa bawołu indyjskiego – przedstawiciela gatunku dzisiaj zagrożonego wyginięciem [fot. 06.09.072]. W dwóch biedermeierowskich witrynach po obu stronach okna [fot. 06.09.044] zobaczą Państwo pięknie zdobione zegary, puchary i inne dekoracyjne przedmioty [fot. 06.09.045–06.09.053; 06.09.076–06.09.079; 06.09.081–06.09.086], w tym wyroby porcelanowe. Pośród nich stoi figurka „Amorek udający żebraka” [fot. 06.09.080] pochodząca z europejskiej stolicy porcelany - Miśni, w której fabryka funkcjonuje do dziś. Wychodzące z niej wyroby sygnowano dwoma skrzyżowanymi mieczami. Na witrynie po lewej sztucer skałkowy z XVII wieku [fot. 06.09.056]. Na drugiej z witryn lwica z fasady jednego z pszczyńskich domów [fot. 06.09.075].

We wnęce okiennej brązowa rzeźba - chłopiec siedzący na fotelu, pochodząca z niemieckiej pracowni Waltera Schotta [fot. 06.09.073].

W sali warto jeszcze zwrócić uwagę na dwa dzieła sztuki meblarskiej: fotel w typie gdańskim wykonany we Wrocławiu [fot. 06.09.087] oraz secesyjny intarsjowany stół stojący na środku pomieszczenia [fot. 06.09.074]. Technika intarsji polega na dekoracyjnym wykładaniu drewnianych powierzchni przedmiotów różnymi gatunkami drewna. Twórcą tego stołu był jeden z czołowych reprezentantów szkoły z Nancy - Louis Majorelle. Ocalił swoje nazwisko od zapomnienia, wyrywszy swoją sygnaturę na blacie stołu, który zdobią wspaniałe ornamenty roślinne charakterystyczne dla secesji.

Wzrok przyciągają także dwa duże portrety rodzinne. Pierwszy – nad fotelem - przedstawia Karola Friedricha von Derschau w otoczeniu rodziny. Von Derschau był pruskim generałem, dowódcą regimentu fizylierów z 1794 r. Obraz pochodzi z połowy XVIII w. [fot. 06.09.088]. Drugie malowidło znajdujące się na sąsiedniej ścianie przedstawia nieznaną rodzinę szlachecką z lat 90. XVIII w. [fot. 06.09.089]. Ciekawe może być porównanie obu płócien. Widać na nich zmianę mody. Stroje, zwłaszcza dziecięce, stają się luźniejsze i dużo bardziej praktyczne. Widoczny jest także zmierzch pudrowanych fryzur.

Przed Państwem ostatnia sala, zwana Przedpokojem Białym. Mieści ona zabytki techniki. Aby do niej wejść prosimy kierować się na prawo od fotela.

Dokumenty